-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11567 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:4

در مورد صيغ? عقد موقت اگر دختري را بدون اذن و اجاز? پدرش (با وجود اين كه پدر و مادرش راضي هستند) ولي به آن ها نگفته باشيم، به عقد موقت خود درآورده باشيم، آيا اشكال دارد؟ آيا نزديكي با او مجاز است؟ چه كساني اعم از دختر و پسر با هم ميتوانند عقد موقت بخوانند؟

در ازدواج موقت و دائم، ولّي دختر به فتواي حضرت امام و اكثر فقها شرط است، يعني بدون اجاز? ولِِّي صحيح نيست، گر چه دختر از نظر مالي و عقلي مستقل باشد، مگر در موردي كه دختر موقعيت ازدواج صحيح دارد و خواستگار مناسب براي او ميآيد، ولي اولياي او اجازه نميدهند. در اين صورت اگر شوهر خوبي پيدا شد، فقهاي عظام فرمودهاند: اجاز? پدر شرط نيست يا اگر پدر و جدّ پدري غايب باشند، به طوري كه نشود از آنان اجازه گرفت و دختر احتياج به شوهر كردن داشته باشد، لازم نيست از پدر ياجدّ پدري اجازه بگيرد. اگر دختر به واسط? شوهر كردن بكارتش از بين رفته باشد، در ازدواج مجدّد او اذن پدر شرط نيست.(1)

اگر دختر و پسري ازدواج كنند، در حالي كه يقين به رضايت پدر و اولياي دختر دارند، ازدواج آنان صحيح است. اگرپدر دختر راضي به ازدواج دائم است، ولي نسبت به ازدواج موقت دخترش اگراز او سؤال شود، اظهار نارضايتي بكند، ازدواج موقت صحيح نيست.

با زنان بيوه اي كه در حال عدّه نيستند، ازدواج موقت يا دائم اشكالي ندارد و نياز به اذن پدر نيست. در ازدواج موقت نيز انسان ميتواند از تمام كامجوييها (از جمله نزديكي) استفاده كند، مگر آن كه در ضمن عقد موقت شرط عدم نزديكي كنند.

آمار نشان ميدهد كه اغلب ازدواجهايي كه بدون هماهنگي با پدر و مادر (اعم از پدر و مادر دختر يا پدر و مادر پسر) صورت ميگيرد، ناموفق بوده و غالباً با درگيري و تنش و اختلاف همراه بوده، در برخي موارد منجر به جدايي و طلاق شده است. ضربهاي كه به واسطه اين جداييها بر هر دو مخصوصاً دختر وارد ميشود، جبران ناپذير است. مخصوصاً اگر دختري ازدواج موقت بكند، بعد از پايان مدت ازدواج موقت، با شرايط و گرفتاريهاي بزرگ روحي و رواني و اقتصادي رو به رو خواهد شد. برخياز آنان به طور كلّي از صحن? اجتماع خارج شده يا تبديل به يكي از معضلات عظيم اجتماعي ميشوند.

مردان و پسران بايد قبل از اين كه به فكر حلّ مشكل جنسي و شهوي خود باشند، وجدان اخلاقي را بر كار خود قاضي قرار دهند تا باعث سقوط فردي كه ميتواند شخص مفيدي باشد، نشوند.

پي نوشت:

1 - توضيح المسائل مراجع، ج 2، مسئل? 2376 به بعد و ذيل آنها.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.